متغیر یا VARIABLEومقدار یا VALUE در زبان برنامهنویسی به چه معناست؟
یکی از المانهای زبانهای برنامهنویسی، متغیرها (variables) میباشند که یک سری از مقادیر (values) را به صورت موقت و یا دائمی نگه میدارند و ما از این متغیرها به عنوان نماینده این اطلاعات استفاده میکنیم.
هنگامی که پایتون این کد را اجرا میکند، ابتدا بخشی از حافظه کامپیوتر را برای این مقدار اختصاص میدهد. سپس مقدار (value) را که در اینجا 5, John”, {1,2,3,4}” و [‘x’,’yy’,’zzz’] است را در آن حافظه ذخیره میکند و سرانجام متغیر (variable) را که در اینجا a, b, abc, و mylist است، به آن مقدار اختصاص میدهد.
یک متغیر را میتوان در طول برنامه با انواع دیتا تایپ مقدار دهی نمود.
اگر یک متغیر مساوی با یک عدد قرار دهیم، سپس یک عملیات روی متغیر انجام دهیم بدون آنکه عملیات را روی آن دخیره کنیم، متغیر بعد از عملیات تغییر نمیکند. اما اگر عملیات را روی متغیر ذخیره کنیم متغیر بعد از عملیات تغییر میکند.
قوانین نامگذاری در variables
- نمیتواند با عدد شروع شود.
- فاصله نباید در آن باشد.
- نمیتواند از سمبلهای :”’,<>/?|\()!@#$%^&*+- استفاده کرد.
- متغیرها معمولا با حروف کوچک نوشته میشوند، همچنین از کلمات استفاده شده مانند list و str نباید در نامگذاری متغیرها نباید استفاده کرد.
در این قسمت میخواهیم ببینیم به variables چه نوع values میشه نسبت داد؟
مقادیر مختلفی در پایتون وجود دارد، اما در این قسمت میخواهیم با مقادیر ساده آشنا شویم.
مقادیر ساده در پایتون
اعداد صحیح (INTEGER): اعداد کاملی هستند که رقم اعشاری ندارند.
اعداد اعشاری(FLOAT): این اعداد در پایتون به عنوان FLOAT شناخته میشوند.
رشتهها(STRING):دنبالهایی از کاراکترها هستند که در کنار هم به صورت منظم قرار میگیرند.
بولین(BOOLEAN): مقادیر منطقی هستند و یا کاربرد شرطی دارند یعنی یا بله هستند یا خیر، یا وجود دارد یا ندارد یا صحیح هستند یا غلط. مثال: False, True.
برای توضیحات بیشتر میتوانید به دوره رایگان آموزش پایتون آکادمی رسا مراجعه کنید.